cover-image

Ben jij geschikt voor Customer Service?

Ben jij geschikt voor Customer Service?

Er zijn een aantal eigenschappen belangrijk wanneer je als customer service medewerker aan de slag gaat. We sommen even een paar belangrijke op, zodat jij kan bepalen of je geschikt bent voor een baan in customer service!

Goed luisteren

Uiteraard is het belangrijk dat je goed kan luisteren. En dat je je inleeft in de klant. Je kunt iemand natuurlijk pas echt goed helpen als je snapt wat het probleem is. Zorg dus dat je goed luistert naar wat de klant zegt en dat je probeert te begrijpen wat het probleem precies is. Probeer niet te veel aannames te doen. Is iets niet duidelijk? Vraag het.

Goed communiceren

Daarnaast is het belangrijk dat je zelf goed communiceert. Wees duidelijk en concreet, draai niet om dingen heen. En wees altijd eerlijk. De klant wil graag weten waar ie aan toe is. Het kan natuurlijk best gebeuren dat je het antwoord een keer niet weet. Zeg dit dan ook. Halve waarheden of valse beloftes, daar heeft een klant niks aan. Met heldere communicatie zorg je dat de klant niet alsnog met allerlei vragen zit. Zo verleen jij de beste service.

Wat is verder belangrijk in je communicatie richting de klant?

  • Blijf professioneel
  • Wees positief
  • Toon empathie

Oplossingsgericht denken

Als een klant met een probleem op de proppen komt, is het natuurlijk handig als jij weet wat je daaraan kunt doen. Het vermogen om problemen op te lossen en niet gelijk de handdoek in de ring te gooien is daarom een fijne skill. Een klein beetje creativiteit kan daar ook handig bij zijn. Afhankelijk van hoe strikt de regels van het bedrijf zijn.

Weet waar je het over hebt

Je kunt natuurlijk met hele creatieve oplossingen komen, maar je moet altijd weten wat er mogelijk is en wat niet. Of je bijvoorbeeld een klant zomaar geld terug mag beloven. Als jij aan de slag gaat als customer service medewerker, dan zal dit je uiteraard allemaal worden uitgelegd. Aan jou de taak om dit goed in je hoofd te hebben, zodat je de klant zo goed mogelijk kan helpen.

Blijf altijd kalm

Niet elke klant zal leuk tegen je zijn. Als iemand echt boos is, zal je dat merken. En ondanks dat jij er persoonlijk niks aan kan doen, zal dit misschien soms zo voelen. Het is dan belangrijk om kalm te blijven. Laat niet over je heen lopen, maar verlies ook zeker niet je geduld. Wees duidelijk als iemands toon je niet bevalt, maar blijf vriendelijk. Het heeft nooit zin om ruzie te gaan maken.

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.